De eerste dagen in Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Sjoerd Jansen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Halmstad - Reisverslag uit Halmstad, Zweden van Sjoerd Jansen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Halmstad

Door: Sjoerd Jansen

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

19 Januari 2014 | Zweden, Halmstad

Donderdag morgen (16-01-2014) was het dan eindelijk zover. De 5 maanden studeren in Halmstad gingen beginnen. Een tijd die ik waarschijnlijk nooit meer ga vergeten. Een tijd van veel feesten, nieuwe mensen leren kennen en studeren in een ander land. Ondanks dat ik er super veel zin in heb vond ik het toch moeilijk om iedereen gedag te zeggen. Is toch raar om mijn vriendin, vrienden, familie en het dispuut een hele tijd niet te zien. Natuurlijk zullen de meeste mij wel op komen zoeken, maar ik had het er toch eventjes moeilijk mee.

Pa en ma brachten mij donderdag in de morgen naar het treinstation in Dortmund, waar ik op de trein richting Hamburg zou stappen. Vanuit daar nam ik de trein naar Kopenhagen om vervolgens de trein naar Halmstad te nemen. Een tripje van ongeveer 10 uurtjes. Rond een uur of 9 in de avond kwam ik aan in Halmstad. Ene Emma, een Zweeds vrouwtje die de toko hier een beetje draaiende houd kwam mij ophalen. Eenmaal aangekomen in Krusbaret, een studentenflat/gebouw voor internationale studenten ben ik direct naar mijn kamer gegaan. Een veel te grote kamer met weinig meubels, maar een prima kamertje met een eigen badkamer. Goed genoeg voor de komende 5 maanden.

In plaats van om mijn koffers uit te pakken en alles netjes in te richten ben ik als eerste opzoek gegaan naar de Nederlandse studenten waar ik in Nederland al een biertje mee had gedronken. Pieter, Jarno en Juriaan waren er al. Zij hebben mij het één en het ander verteld over Halmstad en het gebouw waar we verblijven. Zij waren immers al enkele uurtjes eerder dan mij gearriveerd. Na enkele gouden rakkers ben ik gaan tukken.

De volgende dag zijn we rond een uur of twaalf de stad in gegaan om wifi te kopen, boodschappen te doen en natuurlijk om even de city te verkennen. Na wat gegeten te hebben bij de lokale MacDonalds zijn we terug gelopen naar Krusbaret. In de avond zijn we naar de sportarena gegaan. Deze sportarena is echt immens groot. Het heeft een aantal gymzalen, een zwembad en 2 schaatsbanen, allen met tribunes. Deze tribunes zijn er voor de supporters van onder andere "The Halmstad Hammers" de ijschockeyclub van Halmstad. Zij spelen in de hoogste divisie van de Zweedse competitie. Één van de hoogste competities in de wereld, op de NHL na. Zeker de moeite waard om een aantal wedstrijdjes te gaan bekijken.

Rond een uur of 10 zijn we naar de zogeheten "partykitchen" gegaan. Het woord zegt het al, de feestjes zijn hier in de keuken. De meeste internationale studenten komen naar deze keuken toe om gezellig een biertje te drinken. Dit zijn echter vooral Europese studenten. De studenten uit azië en het midden-oosten houden zich vooral op de achtergrond. Uiteindelijk hebben we besloten om met de Nederlandse boys en 3 Zweedse gasten opstap te gaan. Allereerst zijn we naar "The Corner" gegaan. Een Lounge bar waar je tegen een een enigszins normale prijs wat kan drinken. In de overige barretjes/clubs betaal je hiero tussen de 6 en de 10 ekkies voor je drankje. Best prijzig dus, maar dat mag de pret niet drukken. Wat erg opvallend is, is dat je in elk café of club waar je komt blackjack kunt spelen. Na enkele Girona's en potjes blackjack gespeeld te hebben zijn we naar "Club Moon" gegaan. Een mooie grote discotheek waar je op woensdagen, vrijdagen en zaterdagen goed kunt feesten. Waar in Nederland iedereen vaak stil staat gaat het hier wel los. Mooie dingen dus. Ow en btw, de verhalen over de Zweedse vrouwen, ze kloppen... Dus vergeet Albufeira, Chersonisos en Mallorca maar. Halmstad van de zomer voor de vrijgezelle jongens onder ons.

Mooi verslagje voor de eerste 2 dagen in Halmstad lijkt me. Zal één deze dagen een nieuw verslagje poste van de overige dagen. Voor nu dikke doei. X

  • 20 Januari 2014 - 08:53

    Daniel:

    Klinkt goed Sjoerd, eerste dagen ben je meteen goed begonnen geloof ik! ;)
    Ik geloof dat je langs Kolding bent gekomen man, de trein naar Kopenhagen stopt ook daar.
    Veel plezier nog en ik meet je snel!

  • 25 Januari 2014 - 22:33

    Oma:

    Wat een leuk verslag Sjoerd! Ik ben blij te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er maar lekker van. Ik kijk uit naar je volgend verslag en misschien wat foto's. xx Oma

  • 25 Januari 2014 - 22:43

    Peter:

    Hallo Sjoerd,

    Mooi verslag van de eerste dagen. Laat je daar maar eens lekker gaan. Ik wens je nog veel plezier en een mooie tijd daar in Zweden.

    Groeten vanuit Suriname, Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 19 Jan. 2014
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 5380

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 10 Juni 2014

5 maanden studeren in Halmstad, Zweden

Landen bezocht: